- ראשי
- עותקים
- קישור פריטים
- שפת תכנים
![]() |
מספר פריט | 110203 | |||
![]() |
שם החטיבה | כתבים ופרוטוקולים חטיבה 0 Writings | ![]() |
פריטים דומים | |
![]() |
מדור | מזכירות חברתית Kibbutz Mazkirut | ![]() |
פריטים דומים | |
![]() |
מספר החטיבה | 0.1 | ![]() |
פריטים דומים | |
![]() |
שם פריט | חוזרים-מכתבי עדכון מס' 30-34 , ומכתב על ילדים וחינוך 1927 Letters ,Documents | |||
![]() |
מיקום בארכיון | 01.03 | ![]() |
פריטים דומים | |
![]() |
שם מיכל | בארון ברזל שבו הפרוטוקולים | ![]() |
פריטים דומים | |
![]() |
מתאריך | 01/01/1927 | ![]() |
פריטים דומים | |
![]() |
מתאריך עברי | שבת כ"ז טבת תרפ"ז | ![]() |
פריטים דומים | |
![]() |
עד תאריך | 28/12/1927 | ![]() |
פריטים דומים | |
![]() |
עד תאריך עברי | יום רביעי ד' טבת תרפ"ח | ![]() |
פריטים דומים | |
![]() |
מקור החומר | ארכיוני משמר העמק ושומריה Archive Kibbutz Mishmar Haemek and Shomriya education | ![]() |
פריטים דומים | |
![]() |
שפה | עברית Hebrew | ![]() |
פריטים דומים | |
![]() |
הערות | מידע נוסף | ![]() |
פריטים דומים | |
![]() |
הצגה באינטרנט | Y | ![]() |
פריטים דומים |
לפה הכנסתי טקסטים מוקלדים, שמקושרים לפריט זה בדפית 'מולטימדיה' שבו הטקסט הוכנס גם לפה כדי שהמלים שבו יעלו בתוצאות חיפושים.
f>מכתב – חוזר מס. 23
>למרות רצוני הטוב לקים את הבטחתי ולמסור לכם על חגיגת הפורים "ככתבו וכלשונו", אין לי כל אפשרות
ht>לעמוד בדבורי כי אז היית מוכרח להדפיס לכם חוברת שלמה בת כמה וכמה גליונות. ואתכם הסליחה אם
<
n=right>הוא יהיה רק חלקי ויכיל רק את החלק שנִתַן להמסר בקצור והאפיני ביותר.
<
=right>פה אחד צוין שהפורים עבר הפעם בהצלחה מרובה על כל חגיגות הפורים בעבר. המשחק שארך
-B
t>כארבע שעות היה מגוון, מלא הפתעות וחדושים מהתחלה ועד סוף. החלקים שבו לא היו נפרדים, כי אם
ht>מאוחדים על ידי שיחות המשחקים לפני המסך המיחד. השיחות האלה תכנן היה: הכנות ההצגה של
<
ht>תחכמוני לפורים. תחכמוני, מיתה, עמנואל, גדעון ומיקר מטכסים עצה ומציעים הצעות שונות לפרוגרמה
ht>ובינתים, כמובן דבריהם מתובלים התולים ודברי בקרת מפולפלים, ככה שמצב הרוח היה מרומם כל זמן
המשחק.
חדר האוכל מקושט על כל קרותיו "]....[". מואר בהרבה מנורות ולמפיונים מגוונים. הקיר בין חדר
האוכל והמטבח פורק, הכירים הוצאו במקומם הוקמה במה לכל ורחב החדר. הקהל יושב על ספסלים
סמכים לקירות או על מחצלות פרושות על הרצפה. אך הנה המסך נסתלק לצדדיו כמובן בקושי קצת כנהוג
המשחקים ומתחילים בשיחת חולין רגילה. הנה לדוגמא:
תחכמוני: אולי כבר נתחיל, מיקר עזוב את העתון. עמנואל: )ממשיך לקרא בעתון( הביטו שוב הפעם "חזר
מדעתו": הרני מודיעה שבטעות גמורה נמניתי בין החותמים על תזכיר האחוד. הגידו לי לחתום על איזה
גליון ואמרו לי שזה מאספים חתימות לשלח לאֶרְאֶלָה לחו"ל וחתמתי".
עמנואל: )ממשיך להקריא( או, או, אסון בעפולה! כולם: אסון בעפולה? איפה? עמנואל קורא: בחצר של קבוץ
ב' הלך בשמונה בבקר הח. ישעיה בין הנגריה לחדר האוכל ובאמצע הדרך נרדם ועברה עליו העגלה של
חדר הילדים )קורא הלאה( דיג בעל מצב רוח נפוח יודע לנגן על הרמוניה, מחפש אפשרות של קיום מתל
אביב. לפנות לפי הכתבת: ה. אולן. שפת הים. )מקריא( בנסיעה מאבו שושא לעפולה נאבדתי בתוך
השקפותי. המוצא מתבקש להשיב לי את האבדה. אברהם כצפיחית מיתה: )מביטה על העתון(
הגב כואב לי. אבל הביטו איזה שיר בעתון, שיר מוקדש לעמי מאביו. למה לא ספרתם לי על זה?
)קוראת את השיר(:
מתוך אוביקטיבים שבסובלימציה ולהרואיות שכלית
אימפולסים סקטנטיים שבו יקטין את דימנסיה של מאוייו
ישמע לממנטו של דיפרנציאציה ושל אינקלינציה טבעית
ולאימפרטיב לבו עוד מעט ויהיה לפרסוניפיקציה
בפטוס יעלה על הר האולימפוס של הרס לבני חורין
הקוסמוס כולו יחבק מענו תהיה תמיד אמנציה
מתוך מסתורין של אַ אֶגוטיזמוס כוחות אמננטיים ערים
אינסטינקטים בלבו יחזק
לאטוס יתן פרימט בחייו.
אחר כך סֶריה של חדר הילדים. אם כן שיחתו של חשקו על החנוך שלא תהיה מובנת לכם, אם לא
השתתפתם. קטעי שיחות קלוטות מחדר הילדים בצורת שיר:
3. תמיד אחרי שהיא עוברת
ממש אי אפשר לגשת
נו, ]...[ יוסף, תיכף, תיכף
מי שוב לקח המברשת.
2
0. למי זה שוב נזלת
באמת
דַנַה! דַנַה! לך מן הדלת.
1. יוא,, יוא, איני רוצֶה, אבא
מיקר, אתה הולך למשביר
בן-עמי, אתה הולך למטבח
תקח אתך את הסיר.
4. פפוף! פפוף, אַ, אַ, ככה
אַ! אַ! קטנטונציק מה עשית?
חתולי הבט נא עליו,
איך הוא צוחק, ראית?
5. הֶנְקַה, תני לי המגבת,
כמה נחמד הוא מיכה.
אני באמת עונה להם,
אלו ידעתי לדבר בשיחה.
6. לפי פרויד הילד...
מה? החדש הראשון
לא לספר היא מתבישת,
עוזי לך לישון.
3. אַדֶה! א, טימ]..[מטי, אסף
הא לך סיגרה.
נו, איך, טוב בחדר
לעבוד עם קלַרַה?
8. קו-קו, אורי, הי, הי...
אל אבא על הידים.
פוי ילד גדול
אינו עושה במכנסים.
.. איתן מה אכלת היום.
אך כמה הילד חור.
מיקר, אין כבר חמאה
גם שמן דגים חסר.
32 . בוריה, אתה שוש
אם אחכה עַחֶק.
מיכל, קח אותה למטה
היא לא תרדם בלעדיך.
33 . הבט, דודיה, מה עם מיכה
ואתה, אמנון, בנדיט.
ילדים, אתם יודעים חשקו שלי
מספר מעשיות תמיד.
3
אחר כך מופיעות שתי בובות )קובה, ואפרים( גדעון לפי דבריו, הביאן מחו"ל והן שרות:
3. בובה
I : שמעי, שמעי, אספר לךמחדר הילדים
נא חכי, כי אמהרה
אסתפק בשתי מלים
0. בובה
II : מדי רגע אם אחרתאת הילד תחנך,
לכל אם שטה אחרת
בשטה אם יצטרך.
1. בובה
I : נא, תגידי לי, חביבה,לפי איזו שטה?
ששולמית לאף רגע
לא תזוז ממטת בנה
4. בובה
II : בעד זה כבר הֶנְקה מסדרתחִתולים לפי מדע
פסטלוצי היא לומדת
מונטסורי אף תדע
5. ב.
I : אמנון, מיכה מושפעיםמחנוך של אמנות,
דודיה ילמד גיטרה
חוה תלמד רקוד.
6. ב.
II : אוריאל, גם אלישעאת דרכיהם כבר ימצאו
כי שטה נוחה וגמישה
של אביהם ירכשו.
3. ב.
I : בנגוד לכל זה חשקובלי ידע הוא מתחכם
ספורים רק יספר לה
שאמירה תתאדם.
8. ב.
II : תאבון גדול לאוריזה מרבקה או דוד,
שהאוכל לא מספיק לו
ואוכל גם בוץ תמיד.
.. ב.
I : למה זה יוסף ע ד יִןאחרי חיה רץ תמיד?
אחרי חיה, רבקה, קילה,
האם זו שטה סטריאפית?
32 . ב.
II : בחנוך ספורטיבי איתןכמושלם עצמו ירגיש,
לפינג-פונג כדור לברטה
חיש ובמהרה יגיש.
4
33 . ב.
I : סכנה ליעל נשקפתלהקרע החצאית,
האם יסחוב אותה ימינה
האם לצד המעוטים.
30 . ב.
II : מרוב קנאה לאוריאל רותימבקשת אח צעיר
והבטיחה לא אז ברטה
מיקר יקנה במשביר.
מרצפת )אסתר שרה( נגר )ישעיה( )לשיר ]...[ ]...[ ]...[(
3. הנני כבר מרצפת 3. לבי דופק בקרבי
ופועלת חרוצה מסתובב כדלת
ואוכל כעת בלי פחד ואת נכנסת לתוכי
להיות עצמית בתוך קבוצה ממש כמפסלת
0. מדי בקר בבנין 0. ואפך קטן נחמד
אפגש את כל מיני מומחים כמסמר חד
עם אף אחד אין לי ענין וידיך ענוגות
לא נגרים לא טיחים כקרש עם פוגות.
1. אך לא נעים תמיד בודדת 1. זוג עינים מבריקות
ולא לדעת באהבה כדבק שחור
להתחתן הוא הכרחי ושנים מבריקות
לחיי אושר וברכה. כשני מסור.
4. הן ראיתיך רק פעם אחת
וכבר לבי פקוע
אהבתי היא חזקה
כמסמר קבוע.
המרצפת חוזרת על שירה ואז מופיע ט יָח )יולק שר(: בנאי )אפרים שר לפי ]...[ ]...[ ]... [
3. אור עינים 3. את נחמדה
כטיח על הקיר כקיר ישר
לחייך כבלוק בטון
כקרניז צעיר. לבך הוא קר.
0. אפך הקטן 0. אך בשבילי
כסיד לבן, יפה לעד
יפיו מה רב ממש לבנה
כקיר מ שפשף. מסיליקט.
5
1. אני אהבתיך
בטיט סמיך )ניגון של סרנדה רומנית(.
מרצפת שרה: בנאי ומרצפת יחד
3. באמת לבי נתחבק ונתמזג כשתי
כבר התלהב ב לטות בלי כל סדק
הנך אהוב הרי לנצח קשרנו לא ינתק
אדע היטב אנו דבוקים כמו אץ ושמים
וישרים ממש כפלס מים.
0. אתה זקוף
כזה סרגל
כמו לרצוף
לך אתפלל.
ומה יהיה בחקלאות באבו שושא? המסך מסתלק והנה אשה באה בשנים מקלפת תפוחי אדמה ואצלה
בעלה אדום הזקן. הגנן, שניהם מתמוגגים מרוב נחת ושרים חליפות )קובה וחנה(
3. הוא: זוכרת את פנינה איך פעם
בזמן עבודה צבורית
רתח כמיחם בי הדם
ולבי צלצל אז חגיגית
0. היא: ואתה אז מרחת קירות
בטיט ערבי האפור
הוא: ואת כבסת פזמקאות
והשגחת על מרק בתנור.
1. היא: והנה רק מעט מהטיט
הורדת ברוך לי על גב
הוא: ואת בחיוך ילדותי
הרבצת לי פזמק על אף.
4. היא: אמנם כבר עברה התקופה
עוד לבי מפרפר כדג
הוא: אזכרך, סוסתי היפה,
יחד עם ריח פזמק.
4. הוא: כעת הננו כבר במשק
שכחנו עבודה צבורית
היא: קנינו גם פר מדמשק
עולם אהבה הוא נצחי.
6. הוא: אתמול טפלת בעגל
ואני אז נקיתי אורוה
היא: לי, טמבל, דרכת על רגל
ואולי זה אגב אורחא.
3. היא: דחפתיך ממני בכח
חוצפן שכזה לא תבוש.
הוא: האם באמת לך לא נוח, אם זרקתי קצת זבל על ראש.
6
8. שניהם: בשדרות אבו-שושא גבוהות
נטיל עת ליל ירד
הוא: את, סוסתי היפה
היא: ואתה, גמלי הנחמד.
אחרי הפסקה קצרה מקריאים חוזר לחו"ל, אבל נדלג על זה ונמשיך להסתכל ל]...[ אבו-שושא:
לאורך כל הבימה מחיצה בגבה של קומת איש, חמש דמויות אנשים תלויות על המחיצה, מחזיקות ידים
ורגלים, מעליהן חמשה פנים קובה, אסתר, חדרי, אפרים. זוהי המקהלה, מן הצד המנצח במחלצותיו: מיקר.
כל אחד מהמקהלה שר את שירו, הנה אחד מהם: )חדרי(
3. מי יודע אבו-שושא 0. מי יודע במה עוסקים . 1. מי יודע מקצועות
אבו-שושא אני יודע בעלי בתים? אני יודע אבו-שושא: אני יודע
יש שם מנין בעלי בתים אחד דואג, אחד צועק אחד מטיל בעצמו ביצים
וחצרן עקשן בלי דעה ואחד מוחו פולט דעה ואחד תכניות רק זורע
וגזבר מפליא וריק ידים אחד פתי ואחד מבין אחד חושב שם גבוהות
כהנים ברוכי ]...[ ואחד מלקק בסירים אחד מומחה ואחד בקי
ובזכותם כל המשק ואחד חלב עטיני חזיר ואחד לו ידע לחרוש
יוצא טלאי על על גבי טלאי אילו היו שם חזירים נעשה בן-רגע לחקלאי
4. יש שם פרד לבעל עגלה
רק מכות ואוכל כלום
ושלומי ח כים המדופלם
מרפא פצעים וכל מום
הבו גדל לאבו-שושא
מעטוף אותה בקדושה.
---------- ---------- ----------
כאמור מסרתי לכם רק חלק מועט מהתוכן המלא והגדוש אבל גם בלאו הכי כבר הגדשתי את הסאה. דומני
שיותר מדי הסתכלנו לחיינו מצידם "השמאלי" ולתאור שטף חיינו הרציני נשארה לי רק פנה צרה ועלובה.
אבל אין דבר. החוזרים הרציניים של כל השנה ימלאו את החסר די והותר. ובכן כראות עיניכם האמנות
בקבוץ היא "אינטנסיבית" עד למאד ולא עוד, אלא אחרי פורים היו אצלנו שני בקורים חשובים: מ. רבינוביץ,
הכנר המפורסם שפירא והפסנתרנית בלובשטיין יחד שברצון רב נגנו לנו בחדר האוכל ובנגינה ככל העולה
על רוחנו. הלאות שהורגשה במדה ידועה אחרי השפע הבלתי רגיל של אמנות לא השפיעה כנראה לרעה כי
כבר כעת מתוכננת הצגה לראשון למאי בהשתתפות של "המונים" בהנהלתה של מיתה.
---------- ---------- ----------
מועצת הקבוצים השומריים הכפולה העומדת להתכנס בראשון לאפריל בחיפה הצעידה את
הבירורים של תכנו של הקבוץ הארצי. במשך הימים המועטים שנשארו עד המועצה על הקבוצים ללבן
ולברר את עמדתם בשאלות היסודיות שלו. בקבוץ הוכוח בימים האחרונים התנהל בעיקר סביב שאלת
היסוד הכלכלי ובקשר עם זה גם על השם של היצור החדש. קבוץ ארצי או ברית קבוצים. שתוף כלכלי גמור
או שתוף כלכלי רחב בצורת עזרה הדדית מחיבת מכסימלית. - למלחמה בין שתי השקפות אלו הוקדשו שתי
שיחות.השקפה ראשונה )חזן, בן-עמי, גדעון, לונקה, סבק, אדק( גורסת: קבוץ ארצי, שם מעיד על שתוף
בהקף מכסימלי ומאפשר בכל זאת שנויים מקבוצים ארציים אחרים כי אין למושג קבוץ ארצי הוראה אחת
מסוימת. המלחמה התנהלה נגד הקב"א, ביחוד נגד מגמותיו החברתיות שהן גם מגמותינו ממריצה אותנו
להגביר כוחו. הנוסחא: השתוף השלם ז.א. השתוף המכסימלי גם אם אינה נתנת להגשמה מידית תמריצנו
7
בכל שעת כשר להצעידה קדימה מה שאין כן אם נסתפק בשאיפה לעזרה הדדית. אין אף להבדיל כל עיקר
בין קומונה קבוצית וקומונה בין קבוצית כי אין ערך לקומונה של תשעים איש שלנו אם אין בפרספקטיבה
שלה השואה כללית ב]...[ הכי רחב. קומונה כללית אינה אומרת הרס האבטונומיה הקבוצית. שאלת
הנגודים בין הקבוץ הבודד ובין הקה"א תצטרך למצא את פתרונה כמו שאנו מתאמצים לפתור את שאלת
הנגודים בין הפרט והקבוץ. וגם )דברי בן-עמי( האוטונומיה אינה אליל בשעת הצרך יש לותר במקצת עליה.
השקפה שניה )בוריה, גם דודיה, מיקר( גורסת: ברית קבוצים. השם ק"א מעיד על פלוגות רבות מה שאין
להניח אצלנו בשום פנים. השם ק"א, השם שכל תפקידיו אינם הולמים איתנו. השתוף המכסימלי אינו ניתן
להגשמה בתנאינו אנו ועל אחת כמה וכמה בחקלאות. אין שתוף כלכלי בלי מועצה מרכזית עם חלוקת
המפעלים וכיום מראש זה יגביל את האבטונומיה הקבוצית. אין להניח אידנטיות של הקבוץ והקה"א. לא כל
מה שאפשרי בקבוץ, אפשרי גם בקבוץ הארצי. תמיד התנגדנו לסדור מכני. אם לא תוצר הרגשה מתוך
החיים ז.א. פרוק עול מעל צואר הפרט יחד עם זה צמצום אפשרות הקיום של הקבוץ. ברית העדות
האנרכיסטית לעתיד לבא גם כן לא תוכל להגשים את הקומונה במדה כזאת שהיא תתגשם בכל עדה לחוד.
האפשרות היחידה היא איפוא, עזרה הדדית מכסימלית. תוצאת מלחמת דעות זו התבטאה בהצבעה
האישית בקבוץ שהכריעה ברוב של 43 קול נגד 36 לשתוף מכסימלי. קבוץ הרצליה העמיד את השתוף
המכסימלי בתור דרישה אולטימטיבית כלפי המועצה וכנראה שזהו גם הלך הרוח הכללי ביתר הקבוצים.
הופיעה כבר החוברת השניה של העתון הקבוצי וזה תכנו: 3. לרעיון הפוליטי של תנועת הנוער –
לונקה, 0. התרבות העברית ואנחנו – דוד פ., 1 ח ל ח ליוֹת )מחשבות נבובות( – ל דר, 4. שרטוטים לרעיון
החנוך )המשך( – מאיר. 5. לשאלת הכסף הפרטי – חדרי. למחרת הופעתו של העתון הגיע גם מאמר ששי
של חזן: חלחלות בתשובה לחלחליותיו של לדר. החוברת הזו עולה על הראשונה בכמותה. משום חוסר
מקום אמסור לכם את תוכן המאמרים בחוזר הבא.
בידיעות היום חשוב למסור לכם שפיבוש שב לקבוץ ובשיחה הביע את רצונו להכנס לקבוץ בתור
חבר. אבל השיחה הסכימה לקבלו רק בתור אורח משום שמיום עזיבתו חלו שנויים עצומים בקבוץ וקרוב
לודאי שיעזבו ומשום שהתנהגותו של פיבוש בקבוץ ויחסו אליו מעוררים ספקות בנוגע ליציבותו בקבוץ.
12.1.03
ד וִד
*
1
52.1.5.81
מכתב חוזר מספר 34
הראשון למאי מקבל בארץ צביון של חג עממי – מסורתי ואף כי הפגנות באותו יום נאסרות על ידי המשטרה
היא גם מקדמת אותו במאסרים ואפילו כמו בתל-אביב במכות נוראות למעיזי הפגנה, עובר היום מתוך
חגיגות באספות עם לעניני דיומא, משחקים ספורטיביים ונשפים. וגם על הקבוץ עבר היום מתוך חגיגיות
באספה העממית השתתף בדגליו העצמיים – גדל חלקו השנה במשחקים הספורטיבים ובהתחריות כדור יד
וכדור רגל והנשף שהיה בערב סודר כולו ע"י הקבוץ. מה היה בנשף? הבמה במטבח הפועלים מקושטת יפה
וכולה עטופה תכלת. בראשונה שירת האינטרנציונל מאחרי המסך אחר כך הצגה "לחם" שעובדה ע"י מיתה
על ההכנות המאומצות כבר כתבתי לכם והנה התוכן. על כסא ממשלת התבל יושבים איש הכסף ואיש
האלוהים ומחלקים ביניהם את המלוכה פתאום בקריאות "לחם" צועד ומתקרב לכסא ההמון עוד רגע –
התפרצות והמושלים הורדו מכיסאותיהם, ההמון שואף רוח ברגעי החופש הראשונים שלו, אבל אינו יודע
להשתמש בו לטובתו, באה האנרכיה ואתה הכשלון ההמון מואס בחופש ורוצה למסור אותו לידי לוחציו
מאתמול והנה, מופיע הפועל המחודש, קורא לעבודה וליצירה ומכיל את החופש, ההצגה היתה בשתי
מערכות, אורות אדמדם-ירקרק לוו את המון המשחקים רקודים פלסטים לנעימות הפסנטר, תמונות חיות,
הדקורציה הצטינה ובעד עפולה היתה זאת הפתעה. אחרי ההצגה – המקהלה בהשתתפות ילדי כפר
הילדים שרה כמה משירי העבודה של אנגל: חלוץ בנה, הו בחור, דין דן, וגם עלה. הנשף התקבל
<-t>בהתלהבות גדולה וחזר ונשנה שלש פעמים. גם אבו-שושה באה באופן מיוחד לראות את הנשף. מועצת
עומדים אנו לפני תקופה חדשה בעבודה התרבותית ובשיחות. בזמן האחרון קשה היה לקבוץ
Eht>להתאסף באופן כה אינטנסיבי כמו בחורף, הפריעו כל מיני גורמים, ההכנות לנשף, החמסינים הגדולים שהיו
ht>בשבוע האחרון, ועתה בקשר עם ישיבת המועצה של הקה"א ובקשר עם עוד כמה הופעות בחיי הקבוץ
ht>בתנועה הקבוצית בתנועת הפועלים ובציוניות. התנועה הציונית עברה על תקופתה האוטופיסטית-לאומית
-BOTTOM-COLOR: ; BORDER-RIGHT-COLOR: " dir=rtl align=right>כבר ההשליה של קונסטרוקטיביזם, סוציאלי המוחלט ואצלנו עוד קימות האוטופיות הישנות האלו ומצד שני
ight>מתחת האמון והאמונה בקבוציות. חדלנו להיות המרכז בתנועת הפועלים, גם בקבוץ הארצי של השוה"צ אין
המידות של הקה"א – בתנועה הקבוצית אנו עומדים לפני התקפה מבחוץ וזה ממריץ אותנו לאחוד התנועה
וכשלון שלו – כשלון כל התנועה הקבוצית – תנועת השוה"צ בגולה עוברת גם כן על תקופת התגבשות
t>פוליטית וגם כן בחזקת סכנה המלחמה עם השוה"צ הרוסי תביא אתה הרבה רע. ומה שנעשה אצלנו פה
<=right>יוצא הד חזק בחו"ל ומשום זה עלינו לקחת את האחריות המכופלת כלפי כל מעשינו. אנו צריכים ללמוד את
ht>ההתפתחות החפשית שלנו ולהכניסה לתוך האחריות הצבורית. כל השאלות האלו תעמדנה על סדר יומה
ירידה מן ההכרח שתבוא ונצטרך לעמד נגד הכן. אנו עומדים לפני תקופת המעבר לחקלאות ונמצאים בפני
הסכנה של האידאליזציה המוגזמת של המשקיות ובהזנחה בעבודה החברותית-תרבותית, שעם כל
הקושיים בהתישבות יש לה מקום בכל זאת גם שם אנו נמצאים במצב של אינרטיות ביחסים הפנימים
שהסכנה כרוכה בה. אין אנחנו מתפתחים היום מתוך הכרה אלא נותנים להרגל למשל בנו וזה מתבטא
בכמה הופעות מחיינו בפרוטרוט נעמד בשיחות על כל הופעה והופעה.
על החנוך חזן הכין שורה שלמה של שיחות והנה הראשונה עומדת על "מהות המעשיה שיש
להגישה לילדים". זמן חנוך ילדי הפועלים ובזה גם ילדינו מוגבל מאד והגיל צעיר. נצטרך לעשות ותורים על
חשבון החנוך לשם העבודה. כיום יש כבר ההכרח לנצל את שנות הגיל הצעיר בשביל הקנית במדה ידועה
ht>את המעשיה ולעשות ברור יסודי בנוגע לתכנה ולכוונה. המעשיה צריכה להכיל כעין הכנסה לידיעות הטבע
ובכך מחיי החיות, העמים, הפרחים וכו'. ככה כשהילד יעמד לפני הלמודים בעתיד שיסגל אותם לו בנקל
המעשיה צריכה להכניס לו את הידיעות לדמו. את המעשיה המוסרית אין הילד מבין ואינו תופס כמו שהגדול
רוצה. אין הילד מבין מדוע דוקא זה הוא הטוב או הרע כמו שהגדול רוצה. ומשום זה יש להשאיר לילד את
החפוש של הטוב והרע – המעשיה צריכה לפתח את הדמיון, את הרגש הפנטסטי והמסטי אצל הילדים.
בארץ אנו עדים להופעה של רציונליסמוס יבש אצל ילדים בני עשר – המעשיה צריכה לפתח את הרגש
האמנותי בנגוד למעשיה הכללית והיבשה של היום צריכה היא להכיל יסודות אמנותיים, סמליים תאוריים
ובעלי צבעים חיים. בנוגע למעשיות על רוחות ושדים יש לספר מעשיות כאלו עד כמה שאינן מביאות פחד על
הילדים. בין המעשיות העממיות יש אוצר מתאים לכל היסודות שנזכרו ולמעלה ועל חוג החנוך לטפל בזה
ולבחור את החומר הדרוש. מלבד המעשיות יש גם לאחוז בדרך של הצגות מתאימות והקראות מעשיות
מומחית, כמו שנהוג בחו"ל. בוכוחים הובעו דעות שאת חומר המעשה יש להגביל מאד ומתוך זה רק מעט
מזעיר ישאר בשביל ילדינו ויהיה קושי גדול בבירור. צריך אולי יהיה את המעשיה לעבד. אולי גם ביצירה
עצמית, אולי להמציא. דעה אחרת המעשיה יכלה להכיל את כל זה שהילד אפילו לא יפגש אותו בחיים אף
פעם
בקבוץ הארצי היתה ישיבת ועד הפועל שדנה על כמה ענינים העומדים על פרק היום, כמו שאלת המושבה
בקשר עם הבחירות למועצת פועלי פתח-תקוה )דרך אגב היו הבחירות ומשומר-הצעיר נכנסו 8 צירים על
המספר 85 ציר( שאלת השקל הציוני בקשר עם הקונגרס העומד להתכנס, הוחלט לעשות התאמצויות
למכירת השקלים כי ישנה התקוה לקבל ציר רק מהארץ. הקבוץ יקנה שקלים בעד כל חבריו בארץ ומזכירים
את החברים בחו"ל לקנות שקלים לחוד. הוחלט להוציא עתון בשם השומר-הצעיר מדי חדש בחדש, אופי
העתון יהיה פנימי בשביל לחנך את התנועה מבפנים. המערכת תהיה בעין-גנים – צבי לוריה. נמסרו דינים
וחשבונות מועידת יסוד הקבוץ המאוחד וממועצת קבוצי חיפה שהתאחדו בזמן האחרון לשם מטרות
כלכליות.
בהתישבות נגמרה זריעת התירס על 832 דונם וזריעת השומשום על 82 דונם. לזריעת השומשום שלח
האפנדי מיוסף-בק את מכונת הזריעה שלו עם ערבי לאבו-שושה. הזריעה אינה ידועה עוד ליהודים. התחיל
כבר קציר השעורה. בגן נשתלו חצילים ונזרעו אבטיחים מלבד העגבניות והמלפפנים שמזמן. המים מהמעין
עוברים בתעלות ומשקים את הגן שמתפתח יפה גם משתלת העצים מהם עצי פרי ועצי סרק. על חשבון
התקציב משנה הבאה נקנה טרקטור-פרדסון ושתי מחרשות, האחת דיסקוס. הקניה היתה בהזדמנות ובזול.
לטרקטור יש חשיבות גדולה כי נספיק לחרוש בעוד זמן הרבה מהאדמות לשם זריעה לשנה הבאה. כמה
3
ועדות בקרו בזמן האחרון את אבו-שושה וכולן שעות רצון מהמקום ותולות בו תקוות להצלחה. נגשים לבנין
גשר על הקשון ולהעברת הנקודה.
בעבודה נמשך אצלנו עוד חוסר העבודה מלבד כמה הבנאים בקומה שניה של פינגולד והנגרים אין איש
עובד. אבל ישנם סכויים. כי עומדים להתחיל בבנין בית-החולים המרכזי של קו"ח שאחרי מלחמה רבה מצד
תושבי עפולה סוף סוף הוסכם לבנות אותו על אדמת קק"ל בגבולות עפולה בדרך לכפר-ילדים. הכביש
הממשלתי כנראה סכויים לדורות. לבנאות נכנסו מחדש עמנואל וצחור. באו חלופי גברא בסדור העבודה
במקום ברטק שנסע לאבו-שושה בקשר עם כמה עבודות, כמו הגשר ובנין המחנה החדש, נכנס עמנואל.
לאקונומיה נכנס דוד שפיר. אסתר הגדולה משתלמת בחובשות. גדעון עובד בטרקטור של עין-חרוד לשם
השתלמות ויעבר יחד עם הטרקטור שנקנה לאבו-שושה. מלטר מלמד בכפר הילדים שירה בתשלום
שהוקצב לשם רכישת כלי רוח לתזמורת העומדת להוסד. (מלות חיפוש ר.א.- מוזיקה מוסיקה music orchestra)
אשר
*
1
עפולה 14 ליוני 4291
מכתב חוזר 35
שלום לכם חבריה!
סלחו לי שהפעם אני שולח את החוזר באחור כזה, סבות טכניות גרמו לכך )חוסר הקטוגרף וכד'(, אני מצדי
הייתי מוכן לשלחו לפני שבועים.
אילו אחד מכם )או כלכם יחד( היה נכנס להת]..[ בזמן הארוחה לחדר האוכל היה נדהם מהדומיה והשקט,
השוררים בו. מסביב לכל שולחן יושבים 1
-5 אנשים, אין שאון, אין רעש, אין צורך בהזמנת ספלים וכפות,הכל נמצא במדה מספיקה. לאן נעלמו כולם? תשאל אתה. והחשבון מראה: כ 95 נמצאים באבו שושא, 3
בהכשרה )רגינה, שייק, דוד פ.(, 3 בקביעות מחוץ לקבוץ )פולן ב"אהל", רבקה עם אורי בתל אביב לשם
הבראה, אברהם ב. בירושלים(, 9 בעבודות נגרות בעין טבעון )גניק וגאון(, אחדים בנסיעות פרטיות, 41
חברים בחו"ל, נשארו איפוא כ 11 איש על המקום. והנה השקט והדומיה. ביחוד מרגישם את השנוי
הפתאומי של חיינו בערבים, בחדר האוכל חושך, לסדור העבודה באים מתי מספר, שיחות אין, המקהלה
נשתתקה, הסמינר חדל לפעל. שקט ושלוה. במשך ארבעת השבועות האחרונים היתה רק הרצאה אחת
)של לונקה על המצב הציוניות( וכמה שיחות ברוריות )קבלת אורחים, עניני העבודה(. בכדי בכל זאת לבלות
את הערב מצאנו לנו ענינים אחרים: שלש פעמים בשבוע שעור בערבית )המורה הוא סגן מנהל הדאר(
והקראת חזן מרוסית לעברית את "השפעת ההשקפה המוניסטית על תולדות החברה" של פלחנוב, אשר
בה משתתפים כ 41 אנשים. זה הכל. ואם כי יש צרך רב בשיחות, לא יצאו לפועל עדין אף שיחה, מסבה
פשוטה זו שהאנשים מתאספים בקשי ותמיד יש כמה חולים, כמה נעדרים. הרצאתו של לונקה צריכה היתה
להיות רק פתיחה לוכוח יסודי ורחב על יחסנו ועמדתנו בציוניות ולא עלה לידינו, למרות הרצון והצורך להוציא
לפועל את השיחות האלה. ואלה הם דברי לונקה:
"אין זה מקרה שבכל הועידות, המוסדות והרצאות מופיעות שתי שאלות האלה, המצב בארץ ובציוניות, יחד.
אם נסתכל למצב הנוכחי נראה שבלי פתרון המשבר בציוניות אין מוצא בשביל 0111 מחוסרי עבודה, הארץ
אף פעם לא תתפתח מכחות עצמה במדה שתוכל לשלט באפן כלכלי את המספר הזה. גדול התעשיה,
הגברת האקספורט, נופל בחלקם של הערבים )סבון שכמי, דורה, שעורה(, אנו לא נחדר לתעשיה במציאות
של פועלים זולים מסודַן, ארצות ערב וכד', ברור הוא שכשלון הציוניות – מות מרעב של 0111 פועלים
עבריים.
גם אותו שנוי הערכין, שאנו רואים היום בציוניות מתחת השפעת המצב בארץ בא, אחרי שהמעמד הבינוני
השתבש בה ונוצרו האינטרסים המיוחדים שלו.
אחת השאלות החשובות ביותר, העומדת על הפרק הן בתוך צבור הפועלים והן בחוגי ההנ"הצ', היא שאלת
לשכת עבודה "ניטרלית". מה הם החיוב והשלילה ביסוד לשכה כזו, הצד החיובי: הכרת עבודה מאורגנת
משני הצדדים. חלוקת העבודה לפי מספר האנשים ולא לפי לשכות מפלגתיות, הסרת האחריות בעד המצב
משכמנו, טהור ההסתדרות מביורוקרטיה )שבה הצטיינו ביחוד לשכות העבודה(. הצד השלילי: ארגון
האלימנט האויב לנו )נותני עבודה(, השמטת כח הארגון מידינו, הורדת דרגת הקיום. הלשכה ההסתדרותית
היא הכלי היחידי בידי מעמד הפועלים במלחמתו בעד קולם היום יומי ועלינו לדעת מה כרוך עם בטולה אולם
המצב הנוכחי מחייב את הותור הזה. אנו צריכים רק לדרש רוב פועלים בין חברי הלשכה )כמו בקופות
חולים בחוץ לארץ(. חלוקת העבודה ע"י ב"כ הפועלים עם זכות בקרת לנותני עבודה והעיקר קביעת מחירים
מינימליים. ברור שבטול השלכה ההסתדרותית צריך לגרם לרקונסטרוקציה בתוך הארגון המקצועי.
האגודות המקצועיות של היום אין בכֹחם לשאת בעול הזה. בועידת ההסתדרות עלינו ללחם בעד שנוי
השטה הנוכחית וחזוק הארגון המקצועי. מובן שאיזה שהוא ארגון מקצועי לא יוכל למלא את התפקידים
שהיו ללשכה ובטולה – מפלה קשה של צבור הפועלים, אולם ותורנו הוא הכרח כי הבטחת השליטה לעבודה
העברית המאורגנת, עולה על כל יתר הדברים.
2
אין להשקיף על השאלה הזו בתור בודדת בין יתר השאלות העומדות על הפרק, כי היא קשורה באופן ניכר
מאד עם כל שנוי הערכין המתהוה בציוניות הבורגנית ואשר בטויו אנו רואים בהתקפות על הסתדרות
העובדים מצד החוגים האלה.
ההתקפה על עמדות הפועלים, התחילה עוד בקונגרס
XIV )גוטליב, פרבשטין(, היא היתה מכוונת בעיקרלצמצום סמכות המוסדות האוטונומיים של ההסתדרות. מאז שני דברים הטביעו את חותמם על התפתחות
התנועה הציונית והביאו לשנוי ערכין בתוך החוגים הידועים שבה. א( הופעת המעמד הבינוני בארץ
והשתרשותו בה, אשר גרמו להתנגשות מעמדות בארץ. ב( הבלטת העובדה, שאין בכח ההון הלאומי, של
קרנותיו בלבד לבנות את הארץ.
המעמד הבינוני בבואו ארצה בצורת עליה המונית, היה בלתי מאורגן ובלתי מכוון, הוא זרם ארצה בתקוה
למצא פה מה שאבד בגולה. אולם מחוסר כוון ועזרה מינימלית גם מצד ההנ"הצ', אנשי העליה הזו לא יכלו
להסתגל לתנאי הארץ ובכן בא המשבר. המעמד הזה שנאלץ ללחם בעד קיומו יחד עם החוגים המבוססים
ביותר כגון בעלי הבתים, בעלי תעשיה וכד' התחיל לדרש את כוון ההון הלאומי לעזרתו ולטעֹן שלפועלים אין
זכות קדימה בשמושי ההון הלאומי. המלחמה הזאת לא יכלה להיות בלתי מאורגנת, נוצר איפוא ארגון חיוני
של המעמד מצא לו הד גם בקרב חוגים אחרים של התנועה הציונית בחו"ל. הדברים הגיעו לידי גבוש וכיום
אנו יכולים כבר להסתכל לאידיאולוגיה החדשה הזו של החוגים האלה ) הצהרת ליפסקי(. הדבר העיקרי הוא
רקונסטרוקציה של ההסתדרות הציונית והשטה הכלכלית הנהוגה בה היום. ההון הלאומי צריך לשמש עזרה
לאיניציאטיבה פרטית שרק היא יכולה לבנות את הארץ )תמיכה בתעשיה, במסחר, אשראי וכד'(. ברור גם
בשביל החוגים האלה שאחד הגורמים המגבירים כוחו של צבור הפועלים, הוא ההיקף הרחב של הסתדרות
העובדים. מזה נובעת השאיפה לבטל האוטונומיה של מוסדות ההסתדרות, בעיקר מכוונת ההתקפה על
התישבות הקבוצית, שהיא בעיני המעמד הבינוני סמל הגשמת הסוציאליזם בעד כספי הלאום.
באותו זמן בא לידי גמר ההסכם עם החוגים האמידים של יהודי אמריקה, אשר עד עמדו רחוק מבנין הארץ.
בעצם אין לנו כיום כל ידיעה על פרצופה של הסוכנות הבאה וקשה לנבאות היום מה היא עתיד להביא לנו
בקרוב. אולם צריך להיות ברור שבחדירת החוגים האלה ארצה עם הקפיטלים שלהם והשתרשותם פה,
נוצרו אינטרסים שלהם וזה מטביע את חותמו על כוון פעולתה של הסוכנות וברור ששני הכחות האלה,
הבורגנות האמריקאית והמעמד הבינוני יתאחדו במלחמתם בתנועת הפועלים. במצב כזה אנו הולכים
לקונגרס ה
XV . אמנם אין לחשש שכבר בקונגרס הזה הנגודים האלה יבלטו בכל חריפותם ויביאו לנתוקהקשרים והפעולה המשותפת בין שני המעמדות, אך עלינו לזכר ולנצל כל אפשרות לחזק מעמדותינו והקמת
עמדות חדשות, עלינו לשמור על כוון ההון הלאומי והפעולה הכלכלית למטרות פרודוקטיביות, להרחבת
ההתישבות החקלאית על האוטונומיה של מוסדותינו. צריך להיות ברור שכל זמן שיש לנו מקום בקונגרס,
עלינו לתפס עמדות פעולה והשפעה כל שהן ומתוך זה נובעת השתתפות הפועלים באקסקוטיבה.
ברגע הזה הכרחית היא אחדות גמורה של צבור הפועלים ורשימת ההסתדרות היא קונסקונציה ישרה מכל
המצב הנוכחי, ביחוד באינטרסים של התנועה הקבוצית רצוי האחוד הזה, שהוא מבטיח הגנה של כל
המעמד על כל העמדות שלו. אם רשימה כזו לא תצא לפועל, עלינו להופיע ברשימה מיוחדת ובעדפים
להתקשר עם "אחדות העבודה", אשר היא יותר קרובה לנו מיתר הזרמים.
---------- ---------- ----------
הופיע בינתיים הגליון הרביעי של עתון הקבוץ, אשר מכיל מאמרי לנוקה, דודיה, יולק, אממה ולדר. יש
להצטער על שלא כתבו בחוזרים הקודמים את תמצית המאמרים בגליון השלישי )גליון פסח( אולם אין
ביכלתי למסר בבת אחת את תֹכן המאמרים משני הגליונות ואסתפק אך למסר בקצור את מאמרו של
מלטר, על כי עורר הוא חלופי דעות בינינו ואשר מצא הד במאמרו של דודיה.
במאמרו על השניות שבחיינו מדבר מלטר על ההופעות השונות בחיינו הקבוציים אשר מתנגחות אחת
בשניה:חוץ מההופעות אשר הנן תוצאה ישרה משאיפותינו ודרכנו האידיאולוגיים, יש כאלה אשר בהחלט
3
חוטאות כלפי הראשונות ואשר אין אנו מרגישים בזרותם, כי נעשו לחלק אורגני של חיינו. אלה הראשונות
קוראים להם בשם פוזיטיסיס = ראשיות והשניות – נגטיביסטיות.
אחר סקירה רחבה על עצם ההופעות הפוזיטיביסטיות והנגטיביסטיות, הוא עובר להערכת ההופעות האלה
בחיינו. היחס לעבודה. התחלנו מהיחס כאל קדושה. דברנו עם גורדון על "דת העבודה", כיום העבודה אינה
אלה "רע הכרחי".אין זה בלבד המעבר מאידיאליזם לריאליזם. העבודה בתור שאיפתנו גם פה גם בגולה
תמיד תשאר, אולם חשוב הוא היחס חשוב אם נקבלה באהבה, או נדגיש תמיד רק את הכרח הרע שבדבר.
9. בחיים האירוטיים והסקסואליים. אלה אשר רואים בחיים האלה רק אמצעי להמשכת הדורות וההנאה
הפרטית נחשבת בלא כלום, הכירו במשפחה המונוגמית את התא היחידי, האחראי בעד הילד והתפתחותו
במשק הקפיטליסטי. עם הטלת האחריות בעד הילד על החברה הקומונרית משתנים גם ערכי המשפחה.
בכמה גדלו בחברתנו הקבוצית אפשרויות פתוח משפחה מחודשת, מה צריך להיות ערכה ומהותה בחברתנו
השתופית – כל זה עדין אצלנו בגדר נסיון ווכוח. אולם יש אשר אף בחברתנו רוצים כבר לתת סנקציה
למשפחה הקבוצית הנוכחית בתור "הדרך" המשפחתית היחידה בתור המשפחה הפוזיטיביסטית, אשר
לעומתה כל שאיפה לפוליגמיה, סיסמה על
Erotische Gemeinechaft לנגטיביסטית יחשבו. אין זה נכון,לא נדע כיום להבדיל את הגבולות בין הפוזיטיביזם והנגטיביזם בחיינו המשפחתיים.
מפלגה וסקטנטיות.האינסטינקט הפוליטי היה תמיד בנו. אולם פעם הסתפקנו בהשפעת חיינו הפסיבית,
דברנו רק על תעמולת המעשה. זו היתה דרך סקטנטית. במשך הזמן עברנו מסטדיום זה אל המפלגתיות
השלמה. מדפיסים אנו את מצענו בתור חומר תעמולתי, הננו מופיעים עם רעיונותינו על הבמה הפוליטית
הרחבה, אנו מעונינים בגדול מספר בוחרינו, זו היא דרך מפלגתית טהורה. גם כאן יש מעבר מהדרך
הפוזיטיביסטית הקונסקונטית לשאיפותינו מאז, לדרך הקונסקונטית לרעיונותינו וחיינו היום, הספוגים
נגטיביזם. יחסנו לספרות. ביחוד מופיע הנגטיביזם בשדה הזה. עברנו פה מהערצתנו את "
Ptomiennie ")"להבות"( של בז'וזובסקי עד לתשוקה הגדולה לקונַן דויל וארסן ליפין. בהופעה הזו – התפשטות הספרות
השונדית אצלנו – יש לראות קו מסוכן להשרשת הנגטיביזם בקרבנו. הרקוד והשירה. מה מבטאים רקוד
ושירה בחיי החברה וביחוד בחיינו, על זה אין צֹרך להתעכב. התחלנו מהורה – הרקוד החברתי הספציפי –
משירים ארציישראליים, היום משתלטים בנו פוֹלקות, וַלסִים ופוקסטרוטים, הרקודים הזוגיים הספציפיים –
והחל משירה ורטינסקי עד לשירה קברטאית – קריקטורית זולה )אין להתיחס למלים האלה פשוטן כמשמען,
אין זה אלא עובדות בודדות, אשר אינן משאירות שום זכר בפרק חיינו הזה. כי שולטים דוקא ההורה, ודוקא
השירה ארצישראלית – הערתי י. ח.( יש אצלנו בכלל תשוקה להפֹך כל דבר רציני לקריקטורה )למשל: א(
ההצלחה הכי גדולה של חג הפורים אצלנו, חג אשר רֹב תכנו הוא קופלטים, קריקטורות וחקויים – הליכה
בעקבות הקברטים העולמיים. ב( הנסיונות לחוג את חג סילוסטר לפי אופני חו"ל. ג( חקוי נשפי פרץ(.
זאת היא המלחמה, בה אנו מעודדים בנצחונו של הצד הפוזיטיביסטי ונשקנו היחידי הוא ההכרה הסוקרת
על כל המתהוה בקרבנו, תהיה עלינו להזהר בל נגיע לידי עצם ההתכחשות למטרותינו הפוזיטיבסטיות.
במאמרו "נשוב למקור" דן לונקה על האינרציה והאדישות שהשתלטה בכל שדות חיינו. על הנוחות לשויון
הרוח אשר בהם. ואשר בתנועת הנוער חלמנו חלומות לאומיים וחברתיים, האם רק בשבילנו רצינו ליצר
חברה חדשה, האם לא רצינו להיות תנועה רחבה לאומית-חברתית וכמה קשה היתה המלחמה בעד
הפוליטיזציה בתוך קבוצנו! היו שאמרו שקודם עלינו להשלים את חיינו הפנמיים, נרים את גובה החיים
התרבותיים בתוך הקבוץ ואז נחשב על הופעתנו כלפי חוץ. לא הבינו שאחד קשור בשני קשר בלתי נתק. יש
שונא משותף והוא המטריליזם, הקטנטנות וחוסר האמונה, ירידת האידיאליזם האישי. הרבה השתנה אמנם
אצלנו מאז, הרעיון הפוליטי כבש בתוכנו את מקומו, בכל זאת אין הרגשת כובד של הרעיון, קשר בין הפרט
ובין גורל המעמד, האומה, כל זה הרי רק פרזות, צליל ריק בשביל רבים מאנשנו. יש רושם שאנחנו קובעים
את עמדותינו לא מתוך שאיפה אלא מסבת הלחץ של גורמים חיצוניים. והאם לא אחרת תארנו לנו "בזמנים
ההם" את הקומונה שלנו? האם שאלת הכסף הפרטי היתה יכולה להופיע במחשבותינו כשעוד לא היינו
"מבוגרים"? מכאיבה היא הירידה של הרגשת השתוף בתוכנו, מדי שנה ושנה יוצאים דברים חדשים
4
מהיקפה של הקומונה ונכנסים לרשות הפרטים, יש עוד שטח אחד בחיי הקבוץ שקשה לדבר אודותיו מבלי
לנגע בהרגשות הכי עמוקות של החברים, אולם אי אפשר להשתחרר מהרושם שהחיים המשפחתיים
בקבוצנו אינם כפי שתארנו לנו בימי נעורינו. כי מה מכריח אנשים שאין ביניהם כמעט ולא כלום לחיות ביחד?
שאלה כלכלית אינה עומדת בדרכם, גם לא שאלת הילדים, "דעת הקהל" במובן המקובל איננה ואוי ואבוי לנו
אלו היתה ובכל זאת... חשב חשבנו שאחרי הריסת אותם הגורמים החצוניים שהם הופכים את המשפחה
למשען החברה הבורגנית, לא תהיה בתוכנו אלא ברית אנשים קשורים ברגש עמוק ולא יהיה בתוכנו מקום
להמשכת חיים משותפים מתוך אינרציה, וכמה מוזר ומכאיב לראות אצלנו שהאמהות הן הדואגות להלבשה
ולאכילה של הילד, האם לא החברה כולה קבלה עליה את הדאגות האלה?
לא האנשים בתור פרטים הם האשמים ולא על ידי מלחמה עם פרט זה או אחר יטב הדבר. במשך החורף
עברנו תקופת התרוממות בכל שטחי חיינו והסבה העיקרית היא ששוב החל מרד נגד אותה פיליסטריות
הרוח שהשתררה בקבוץ ובהגברת ההתפתחות הזו ובהכרתה מונח הפתרון האורגני לכל מיני מגרעותינו.
דודיה משיב למלטר על הערותיו בשאלת המשפחה. בין יתר הדברים הוא כותב: "מוטעית היא ההשקפה
שהמשפחה המונוגמית שוללת את ההנאה הפרטית ושהיא קימת רק לשם המשכת הדורות. אם נאמר
שההנאה הפרטית היא ספוק כל שהוא, אזי יסוד המשפחה המונוגמית הוא ספוק מההתקשרות של שני
האנשים, אשר מתאימים זה לזה במדה ידועה ואשר נובעת ממשיכה נפשית עמוקה שלא רק הדרישה
הסקסואלית היא בטויה אלא גם רוחנית. בנוגע לפוליגמיה, נכון הוא שיש לשלל כל שאיפה לפוליגמיה.
אחרת יש להתיחס למקרה של פוליגמיה ואחרת לשאיפה. על מקרה אפשר להצטער או לא להצטער, כי
לפרקים אם רוצה בן אדם להיות ישר ואמתי לרגשותיו יש שיקרהו מקרה של פוליגמיה. אבל שאיפה, זאת
אומרת לרצות למפרע בין שיש הכרח רוחני בדבר או אין וזה יש לשלל. פוליגמיה )או פולינדריה( בתור צורה
משפחתית קבועה היא הופעה בהחלט לגטיביסטית".
חוץ מהשאלה הזו נגע עוד דודיה בשאלת האהבה החפשית
Erotische Gemeinschaft , אולם מחוסרמקום לא אכתב את פרטי דעותיו.
על היחסים בין אדם לחברו בקבוץ מחוה דעתו דולק. הקבוץ הנהו כנופית אנשים אשר לא במקרה התאספה
ולא רק כתוצאת גורמים אוביקטיביים נתארגן, אלא ראשית כל הנהו להקת אנשים חפשית אשר הוקמה
למען מטרות ידועות, לא מלמעלה למטה, כי אם להפך. הרגולטורים היחסים שבין האנשים אינם לא החוק
ולא הכח, אלא המצפון החברתי אם אפשר כך לומר, ורק אז יש זכות קיום לחברתנו הקומונרית אם היחסים
בין איש לרעהו מיוסדים על אמונה הדדית על בלתי אמצעיות, על נגישה העמוקה של האחד לחברו. אולם
מוקדם הוא להוציא משפט שבקבוצנו אין התנאים האלה שוררים במלואם ובכן אין לו זכות קיום, לקבוץ
תמיד יש היכלת להשיג את המקסימום מזה אשר הוא תנאי קיומו. לאחת ההופעות העיקריות אשר
משפילות את גבה היחסים היא הנגישה השטחית של האיש לרעהו, אבל אין לומר שפועל הרצון הרע, אבל
פשוט אוהב בן האדם ללכת בדרך בה המעצורים מועטים ביותר. מצד אחד לא תמיד ידע האיש להפגש עם
השני באופן בלתי אמצעי ומצד השני "מוכרחים" אנו לדעת מי הוא. יוצרים אנו איפוא על רגל אחת על יסוד
עובדות מצומצמות את דעתנו על פלוני אלמוני ובהתאם לזה קובעים אנו את יחסנו אליו. באופן כזה נוצרת
אפילו דעת הקהל, דעת הקבוץ כלו ביחס לאיש אחד. ולפעמים מקרה פשוט הורס את החיץ בין שני האנשים
ונתגלות נשמות שניהם אחד חושב לבבו, "אשמתי". לעתים קרובות אפשר לראות את שנוי יחסו הפתאומי
של הקבוץ ליחיד שנעשה מחיובי לשלילי ולהפך ואז אומרים: "אכן השתנה, הטיב דרכו", אין זה נכון, לגמרי
לא השתנה. סבות שונות אך הכריחו את האדם להֵרָאות באור אחר לעיני כל. ותמיד השאלה הזו תהיה
אקטואלית בקבוץ, תמיד כואבת תשאר ואין זה לתקן בהערצת האדם העִוֶרֶת או באהבה נוצרית, יש לשאוף
רק שידע האדם לשלט על אינסטינקט זה של חדירה ברשות משנהו כמו על האחרים. כי יזכר שהנגישה
צריכה להיות רצינית, זהירה ועמוקה.
ובפנתה עומדת לה אממה וקוראת: הוי אחים ניבלציה עלינו! אין מלחמה אצלנו, יש פסיביות, ניבלציה עלינו!
בפנתה תעמד ולא תקלל את המלחמה ולא תתפלל לשלום ולא תצפה לניבלציה הגואלת ולא תגדף את
5
האמביציה, כי מלחמה לראות תרצה ונצחון לראות תקוה, בשם השלום שלאחרי קרב הדמים. לא לחרק
שנים, לא לנשך שפתים באין רואה ולא לפרש רשת לרגלי שונאינו ולהעמיד מצודה נסתרת לאויבינו, לא! כי
במלחמה גלויה לצאת נגד האויב ולהרוסו עד חרמה. בפנתה עלטה ואולי ראֹה לא תראה את אשר ראה
תאֹבה, את המלחמה הגלויה, את המפעל שבמלחמה, את היצירה שבהתאבקות כוחותינו, את הקרב
הגלוי, הזדוני, היהיר. בפנתה חושך, אולי לא תראה?
ה"חלחליות" של לדר הן הפעם מלאות פסימיזם ביחס לעתידה של תנועת העבודה בארץ. "לשוא יצפה איש
תנועת עמלו, אשר בדממה יזרע, לא יקצר ברנה. הנוטע עץ לבעבור ישא פרי, לא יבצר הימנו. הוא מתאר
לנו אחרית הימים לא משמחת ביותר, ארץ ישראל תהפך אמנם לארץ "זבת חלב ודבש", אבל הפועלים
העברים יסתגלו לתנאי החיים של הפלח הערבי. הקבוצות תגורשנה מעל אדמתם ע"י ההנהלה הציונית, ע"י
הקורס האמריקאי השופט, חברי המושבים יעבדו בתור פועלים שכירים וכו', תמונות לא מרנינות לב.
את חג הבכורים בלינו באבו שושא. ביום הראשון באו העגלות ויבילו אותנו לשם. נשארו רק
העובדות בחדר הילדים ואלה אשר לא היו בקו הבריאות. החצר השקטה והשאננה באבו שושא נהפכה בן
רגע לדוד רותח, בכל אשר תפנה את ראשך תראה אנשים. תָן המסכן אשר הרגל לשקט ולדממה לא ידע
למצא לא מקום, מאין זה כה הרבה אנשים? וכלם הומים, רועשים, מתאספים סביב לפלחינו ונהנים מהגה
פיהם ומזיו דבורם. והמה יספרו על נפלאות המלפפונים, על פאר העגבניות והדר האבטיחים, או על
ההשקאה הפלאית, כי האין זה פלא, הנך רואה בפירוש, שחור על גבי לבן שהתעלה מובילה את המים לא
במורד, כי אם בעליה וכשהערבים ראו חופרים את התעלה הזו, נתמלא פיהם צחוק מהיהודים אשר רוצים
להעלות מים על גבעה בתעלה פשוטה. בכל זאת זורמים להם המים בשטף ומשקים את כל הגן. סביב
לפלח אחד עומדים אחרים מהעפולאים, ומקשיבים לספורו על התירס אשר כבר יפה עלה, על השומשום
שאין באף משק ורק אצלנו הוא נבט, על הקציר, על המערמת החדשה אשר הביאוה שלשלום, על זוג
הסוסים החדש וכדומה, בכל אשר השומעים יוסיפו לשאול כן הם יוסיפו ויספרו. אחדים מהעפולאים, אשר
הספיקו כבר להיות בואדי ולהנות ממי המפל, מספרים על הענג של הרחצה הזו, על הקֹר הנפלא של
המים. הערב, ערב סדר, עבר בישיבה במקצת ושיחות שבין אדם לחברו, הגֹרן מקום לינתנו צהלה ושמחה,
דאר עולם מאכט זיק פרעהליך, מי זה חושב לישון, פה ושם שרים, פה ושם צוחקים, מי שהוא מתלוצץ, מי
שהוא בורח ומי שהוא רודף. ורק מאוחר בלילה כפתה השינה את כולם בכבליה. למחרת אחרי ארוחת
הבוקר, פתח בוריה בשיחה על הקבוץ בחקלאות. מצבו של הקבוץ שונה מזה של המושב. במושב על כל
אחד מוטלת הדאגה לפתוח משקו, כל אחד מעונין בהצלחת המשק במדה מקסימלית, מה שאין כך בקבוץ,
כי הסטרוקטורה שלו היא כזו, כי אין הרגשת האחריות רובצת על כל פרט ופרט וגם אצלנו יצא ככה שהטילו
את כל הדאגות על מתי מספר והיתר לא מתענין בעניני המשק כמעט לגמרי. אבל אם אפשר להבין מצב
כזה היום, כשכל הקבוץ איננו נמצא במשק, הרי עלינו להזהר מאד ממצב כזה עם עלית הקבוץ כלו על
הקרקע. החורף האחרון הוא תקופה יפה במצבנו החברתי, אבל ברור הלא שאין להשתמש בה בתור קנה
מדה למצבנו החברתי בחקלאות נשקפת לנו סכנה אם לא נדע להתאים את חיינו החברתיים לתנאי
החקלאות. קשה שבעתים הדבר אם מתקופת חוסר העבודה נעבֹר לתנאי עבודה של 41 שעות ביום עם כל
הדאגות והמאמצים של משק חקלאי.
אחת השאלות הקשות בשבילנו היא חסר מספר מספיק של בעלי מקצע, אין לנו גרעין חקלאי אשר יוכל
לשאת בעול את המאמצים בבנין המשק. בפלחה יש לנו 3 אנשים, אבל אף אחד שיוכל לרכז את המשק
כולו, שיוכל להיות האחראי בעד הכל; גם בענפים אחרים המצב הוא קשה. וזה שולל מאתנו את האפשרות
לעמֹד בבטחון הצלחת המשק. נחוץ את התענינותנו להעביר לשטח של חקלאות, נחוץ לענין את הקבוץ
בשאלות חקלאיות. צריך להוצר סמינר לחקלאות, גם כל פרט צריך בעצמו להתאמץ בעבודה תרבותית סביב
לחקלאות.
6
שאלה חמורה היא שאלת עבודות הבית. במושב אין זה נכנס לחשבון, אבל במשק קבוצי ימי עבודות הבית
מצטרפים לסכום ענקי. ואם נעמד עוד בפני מצב כמו במושב 9 ילדים למשפחה, לא יספיקו לנו כל האנשים
לטפול. ברור הוא שנצטרך לחפש מודל בצמצום מקסימלי של עבודות הבית.
בין יתר השאלות בהן נגע בוריה חשובה היא שאלת העבודה העצמית. גם המושב וגם הקבוץ עומדים חסרי
אונים לעֹמת הפרובלימה הזו. יש במושבים כבר היום עבודה זרה אם בצורה נסתרת או אפילו כבר גלויה.
ושונה היא מהעבודה הזרה במושבות רק בזה שהיא נעשית בצורה משפחתית )כגון עזרת קרובים(, ביתית,
מבלי לעמד על השלומים. גם הקבוצה משתמשת בעבודה כזו. לכן גן שמואל משלמת לפועלים 91 ג"מ ליום
במקום 55 שהיא מקבלת. בדגניה יושבים הרבה כאלו משתלמים, כמו כן בעין חרוד ותל יוסף. ובכן ענין
המשק החקלאי המבוסס על עבודה עצמית טרם מצא את פתרונו.
את הוכוח לא אוכל, מחוסר מקום, למסר בחוזר הזה, אשאיר אותו איפוא לחוזר הבא.
המצב הכללי של המשק משביע רצון לפי דעת כל מיני ועדות המבקרות את אבו-שושא. הפלחה
והגן עולים בהצלחתם על הצלחת הענפים האלה בשאר משקי ההתישבות החדשה. בפלחה התחיל הקציר
עוד באמצע מאי. קצרו חצי פרא, אמנם לא הרבה מסבות טכניות )חוסר בהמות וכו'( ושעורה ) 411 ד'(.
בראשית יוני התחילו לקצר חטה ) 11 ד'(. סדרו גורן ערבית ובימים האחרונים התחיל הדיש, כמובן שלא
במכונה אלא במורג. היבול הוא בינוני. התירס התפתח יפה מאד ) 995 דונם(, השומשום, שזרעוהו לשם
נסיון, גם הוא נבט יפה ויש סכויים שהוא יצליח, וזה חשוב כי במשק היהודי השומשום איננו מצליח.
בשבוע האחרון התחיל לחרש בפרדזון, אשר קבלנוהו על חשבון התקציב של השנה הבאה. החרישה היא
40
-91 סנטים עומק ולעת עתה הוא מספיק 45 ד. ליום. על ידו עובדים מכונאי וגדעון )כעת אפרים(.בגן המצב הנהו עוד יותר טוב. אין לאף משק חדש גן כזה. היבול של המלפפונים הנהו טוב, הוא מספק את
צרכי הקבוץ בשפע ונשאר עוד מספר עצום לכבושים )למכר לא כדאי מסבת הזול(. גם העגבניות הצליחו וגם
פה נצטרך את הרוב לכבש. בעוד שבועים יתבשלו גם האבטיחים. והכל בשפע. מתחילים לזרע כרוב
וכרובית. זורעים גם סלק.
התחילו בסדור הנקודה )לפי תכנית זמנית, שני צריפים הוקמו כבר )צריף חדרה והספריה(, העבירו
גם את האורוה מעפולה. מהתקציב לחמרי בנין ) 31 לירות לפחות( יקימו צריף מגורה בן 3 חדרים ומתבן
מפח. בפעם הבאה אשלח לכם את התכנית הזמנית והקבועה של הנקודה.
עומדות להקבל עבודות צדדיות כמו קדיחת באר זמנית ) 0 מ. עומק(, ונקוי הואדי. מצב הבריאות
טוב, עדין לא היה אף מקרה של קדחת.
ואחרון אחרון חביב, עדה בת דוד וחנה דורשת בשלום כולכם. היא מבטיחה להיות חברה נאמנה
לקבוץ ולחדר הילדים. היא אומרת שאין צֹרך במשלח שוקולד אליה, כי בין כך וכך לא תאכל.
ובכן היו שלום!
י. חדרי
(מראי מקום ר.א.- גם על מונוגמיה ופוליגמיה, גם על חג שבועות ועוד)